IMPLEMENTASI KEBIJAKAN PENJAMINAN MUTU MADRASAH DI CIANJUR

Aguslani Aguslani

Abstract


The purpose of this study is to identify the implementation of management standard policies in quality assurance for Madrasah in Cianjur Regency.  The approach used is descriptive qualitative with research techniques of observation, interviews, and documentation studies. Data collection was carried out through orientation, exploration, and member checks. The results showed that the implementation of madrasah management and quality assurance standards were quite optimal. It could be seen from the activities of planning programs, implementing programs, conducting program monitoring and evaluation as well as implementing effective leadership, constraints and solutions. Madrasas are quite capable of implementing management standards correctly although there are still many shortcomings, including, routine management activities, formalities, low awareness of the importance on quality, lack of regulation understandings, finance activities, and availability of facilities-infrastructure. The madrasas are respectively pesantren-based strategic places, collaboration ability to involve with the community, principal’s effective leadership, and high enthusiasm to improve the madrasah’s quality through implementing education management standards.

Keywords: implementation; education management standards; madrasa quality


Full Text:

PDF

References


Astenia, D., Rugaiyah, R., & Karnati, N. (2020). Evaluasi Pelaksanaan Program Akreditasi Sekolah/Madrasah.

Awwaliyah, R., & Baharun, H. (2019). Pendidikan Islam dalam sistem pendidikan nasional (Telaah epistemologi terhadap problematika pendidikan Islam). JURNAL ILMIAH DIDAKTIKA: Media Ilmiah Pendidikan dan Pengajaran, 19(1), 34-49.

Chamisijatin, L., & Permana, F. H. (2020). Telaah Kurikulum (Vol. 1). UMMPress.

Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 21(1), 33-54.

Ghofir, J., & Umam, H. (2020). Transformasi Nilai Pendidikan Keberagamaan pada Generasi Milenial. Tadris: Jurnal Penelitian Dan Pemikiran Pendidikan Islam, 14(1), 92-111.

Herlambang, Y. T. (2021). Pedagogik: Telaah Kritis Ilmu Pendidikan Dalam Multiperspektif. Bumi Aksara.

Heriyanto, H. (2018). Thematic analysis sebagai metode menganalisa data untuk penelitian kualitatif. Anuva: Jurnal Kajian Budaya, Perpustakaan, dan Informasi, 2(3), 317-324.

Indonesia, P. R. (2005). Peraturan pemerintah RI Nomor 19 Tahun 2005 Tentang standar nasional pendidikan (p. 1905). Cipta Jaya.

Muaripin, M. (2017). Sistem penjaminan mutu pendidikan di Madrasah berbasis manajemen mutu terpadu: Penelitian pada Mts Negeri di Kabupaten Bandung Barat (Doctoral dissertation, UIN Sunan Gunung Djati Bandung).

Nasional, I. D. P. (2003). Undang-undang republik Indonesia nomor 20 tahun 2003 tentang sistem pendidikan nasional.

Nomor, P. P. (17). Tahun 2010 tentang Pengelolaan dan Penyelenggaraan Pendidikan (Lembaran Negara Republik Indonesia Tahun 2010 Nomor 23, Tambahan Lembaran Negara Republik Indonesia Nomor 5105) sebagaimana telah diubah dengan Peraturan Pemerintah Nomor 66 Tahun 2010 tentang Perubahan Atas Peraturan Pemerintah Nomor 17 Tahun 2010 tentang Pengelolaan dan Penyelenggaraan Pendidikan (Lembaran Negara Republik Indonesia Tahun 2010 Nomor 112.

Noor, T. (2018). rumusan tujuan pendidikan nasional pasal 3 undang-undang sistem pendidikan nasional No 20 Tahun 2003. Wahana Karya Ilmiah Pendidikan, 3(01).

Nugraha, F., Muaripin, Mustofa, N. I., Widiantari, D., Gunawan, A., & Setiawan, A. (2022). Walking the Wave: Quality Management of Madrasah in the Era of Covid-19. ICOBBA_2021, 73-80.

Rahmadania, S., Sitika, A. J., & Darmayanti, A. (2021). Peran pendidikan agama Islam dalam keluarga dan masyarakat. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 5(2), 221-226.

Rukin, S. P. (2019). Metodologi penelitian kualitatif. Yayasan Ahmar Cendekia Indonesia.

Safitri, S. (2019). Implementasi Manajemen Mutu Berbasis Madrasah Di MTs Assalam Tanjung Sari Lampung Selatan (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

Saihan, S., & Muhith, A. (2018). Kendali mutu di Madrasah Ibtidaiyah Negeri Bondowoso; analisis kritis terhadap implementasi pengendalian mutu di MIN I Bondowoso, MIN II Bondowoso dan MIN III Bondowoso.

Sandi, S. (2020). Implmentasi Humanisme Dalam Pembelajaran Pendidikan Islam Di MTs Zainul Hasan Genggong Pajarakan Probolinggo (Doctoral dissertation, Institut Pesantren KH. Abdul Chalim).

Turmidzi, I. (2021). Pengelolaan Pendidikan Bermutu Di Madrasah. Tarbawi: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, 4(2), 165-181.




DOI: https://doi.org/10.38075/tp.v16i2.298

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Aguslani Aguslani

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.