TAREKAT DAN MODERASI BERAGAMA

Feriyanto Feriyanto

Abstract


Tarekat Qadariyah Naqsabandiyah (TQN) is the research’s subject, due to the phenomenon of religious moderation among TQN practitioners. The research uses phenomenological method. The data are collected through participant observation, interviews, and literature review. Data analysis techniques are completed by reducing, presenting, and concluding. The results show that the practices; first, religious moderation’s form exists among practitioners of inclusive TQN and social solidarity. Second, internalized teachings of tanbih values are involving moderate attitude in religion, social protection, calm and peace in life. Third, tanbih teachings changes for the better and shows attitudes ranging from intolerance to tolerance, narrow thinking to wisdom and broadness, mutual respect, moderation in religion and among the practitioners even when they have different backgrounds. The role of “Guru Murshid†is the most important facet in maintaining religious moderation.

 

Keyword: religious moderation; religious experience; tanbih; tarekat


Full Text:

PDF

References


Abdul, G. Muhamad. (2006). Saefulloh Maslul Menjawab 165 Masalah Pemahaman Thoriqot Qodiriyyah Naqshabandiyah Pondok Pesantren Suryalaya. Bandung: CV Wahana Karya Grafika.

Abdul, G. Muhamad. (2006). Lautan Tanpa Tepi Kajian Pembuka Hati. Bandung: CV Wahana Karya Grafika.

Abdul, G. Muhamad. (2012). Suryalaya bukan Panggung Sandiwara, perjalanan Syekh Muhamad Abdul Gaos saefulloh al Maslul, perjalanan syekh Muhamad Abdul Gaos Saefulloh al Maslul, Yayasan Lautan Tanpa Tepi.

Abdul, G. Muhamad. (2013). Amaliyah Mursyid, Amalan Thoriqot Qodiriyyah

Alba, Cecep. (2012). Tasawuf dan Thoriqoh Dimensi Esoteris Ajaran Islam. Bandung: PT Remaja Rosda Karya.

Al-Jawi, Muhammad Nawawi bin ‘Umar. (2005). Nashaihul ‘Ibaad, Menjadi Santun dan Bijak. Bandung : Isyad Baitus Salam.

Al-Khalwati, Syaikh Abdullah Asy-Syarqawi (n.d) Al-Hikam Ibnu Atha ‘illah al- Iskandari. Jakarta: Turos Khazanah Pustaka Islam

Al-Maghribi, Mahmud J. (2016). Mutiara TQN PP Suryalaya Tiga Delapan Kesaksianku Untuk Beliau. Bandung: CV. Wahana Karya Grafika.

Amir. A. Ahmad. (1999). Neo-Modernisme Islam Di Indonesia. Jakarta: Rineka Cipta

Aziz, Abdul. (2018). Sosiologi Agama. Yogjakarta: Lkis.

Bahri, Zainul. (2010). Tassawuf Mendamaikan Dunia. Surabaya: Erlangga.

Connoly, Peter. (2012). Aneka Pendekatan Studi Agama. Yogyakarta: Lkis. Democracy Project.

Dhofier, Zamaksyari. (1982). Tradisi Pesantren Studi Tentang Pandangan Hidup Kiai. Jakarta: LP3ES.

Didin, K.H. (2018). Wawancara.

Fatimah, Usamah. (2001). Wahdah al Adyan, Penemu dan latar belakang sosialnya dalam

Ghazali, Adeng Muchtar. (2000). Ilmu Perbandingan Agama. Bandung: Pustaka Setia.

Ghazali, Imam. (2004). Ringkasan Ihya ‘Ulumuddin. Surabaya: Bintang Usaha Jaya.

Ghazali, Muchtar Adeng. (2000). Ilmu Perbandingan Agama. Bandung: Pustaka setia.

Hajjaj, Muhammad Fauki. (2011). Tasawuf Islam dan Akhlak. Jakarta: Amzah.

Hanani, Silfia. (2011). Menggali Interelasi Sosiologi dan Agama. Bandung: Humaniora.

Ibn Khaldūn (n.d.) Muqaddimah Ibn Khaldūn, t.th, Jil. 1.

Iskandar, Jusman. (2004). Teori Sosial. Bandung: Puspaga.

Ka'bah, Rifyal. (2005). Pluralisme dalam Perspekti Syariah. Bandung: Nuansa.

Kahmad, Dadang. (2009). Sosiologi Agama. Bandung: Rosda Karya.

Kahmad, Dadang. (2011). Multikulturalisme Islam dan Media Respon Umat Islam dan Peran Buletin Jumat dalam menyebarluaskan gagasan Multikulturalisme. Bandung: Pustaka Djati.

Kahmad, Dadang. (2011). Metode Penelitian Agama, Perspektif Ilmu Perbandingan Agama. Bandung: Pustaka Setia.

Kahmad, Dadang. (2017). Wawasan Agama Madani, Sebuah keniscayaan sosiologis dalam bangsa majemuk. Bandung: Mazlis Pustaka dan Informasi PW Muahammadiyah Jawa Barat.

Kemenag RI. (2019). Moderasi Beragama. Jakarta: Balitbang Kemenag.

Kinloch, Graham C. (2009). Perkembangan dan Paradigma Utama Teori Sosiologi. Bandung: Pustaka Setia.

Kusdiana, Ading. (2014). Sejarah Pesantren; Jejak, Penyebaran, dan Jaringannya Di Wilayah Priangan. Bandung: Humaniora.

Legenhausen, M. (2010). Islam and Religious Pluralism, diterjemahkan oleh, A.M.Mutahhari dengan judul, Pluralitas dan Pluralisme Agama, Keniscayaan Pluralitas Agama sebagai fakta sejarah dan kerancuan konsep pluralisme agama dalam liberalisme. Jakarta: Shadra Pres.

Madjid, Nurcholish. (1998). Pluralisme Agama di Indonesia. Bandung: Mizan.

Mardani, Akbar. (2015). Kertas Sakti Buat Negara. Tangerang: Arsy Publishing House – RM,

Mathrudi,, Ismail Rasyid A. (2015). Tak Terkejar Tetapi Tak Ada Yang Tertinggal, Tangerang: Arsy Publishing House – RM Books.

Moleong, Lexy J, (2005). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Muhaimin, Dkk. (2005). Kawasan Dan Wawasan Studi Islam. Jakarta: Kencana.

Mulyana, Deddy. (2004). Metodologi Penelitian Kualitatif, Bandung: Rosda Karya

Mulyati, Sri. (2010). Peran Edukasi TQN dengan Referensi Utama Suryalaya. Jakarta: Kencana.

Munawar-Rachman, Budy. (2010). Sekulerisme, Liberalisme Dan Pluralisme: Islam Progresif Dalam Perkembangan dan Diskursusnya. Jakarta: PT Gramedia.

Munawar-Rachman, Budy. (2010). Islam Pluralis Wacana Kesetaraan Kaum Beriman. Jakarta: Paramadina.

O’Dea, Thomas F. (1995) Sosiologi Agama Suatu Pengenalan Awal. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Oesman, Fathi. (2012). Mohammed, Islam, Pluralimse dan Toleransi Kegamaan. Jakarta:

R. Rahmat. (2015). Tanbih dari Masa ke Masa. Tasikmalaya: Yayasan Serba Bakti Suryalaya.

Rahman, M Taufik. (2011). Glosari Teori Sosial. Bandung: Ibn Sina.

Ramdan. (2018). Wawancara.

Rusdi. (2013). Ajaibnya Tawadhu dan Istiqomah. Yogyakarta: Sabil.

Salamah, Ummu. (2005). Sosialisme Thoriqoh. Bandung: Humaniora.

Schimel, Annemarie. (1975). Mystical Dimensions of Islam. The University Of Carolina Press.

Schimel, Annemarie. (2012). Cahaya Purnama Kekasih Tuhan dan Muhamad adalah Utusan Alloh. Bandung: Mizan.

Shidiq, Luqman Kamil Ash. (2016). Amaliyah Manakib TQN PP Suryalaya, Bandung: CV Wahana Karya Grafika.

Shohibul, Ahmad. (1969). Wafa Tajul Miftahus Syudur. diterjemahkan oleh Aboebakar Aceh, Tasikmalaya: Mudawwamah Warahmah.

Sholehudin. (2011). Pluralisme Agama dan Toleransi. Depok: Bina Muda.

Soehadha, Moh. (2012). Metode Penelitian Sosial Kualitatif untuk Studi Agama. Yogyakarta

Suryalaya, Pesantren. (2010). Satu Abad Pondok Pesantren Suryalaya: Perjalanan dan Pengabdian. Tasikmalaya: Yayasan Serba Bakti.

Syamhudi, M Hasyim. (2015). Akhlak Tasawuf Dalam Kontruksi Piramida Ilmu Islam. Malang: Madani Media.

Syamhudi. Hasyim. (2005). Akhlak Tasawuf Dalam Kontruksi Piramida Ilmu Islam. Malang: Madani Media.

Syukur, Amin. (2001). Tasawuf dan Kritis. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Tobroni, Imam Suprayogo. (2003). Metodologi Penelitian Sosial Agama. Bandung: Rosda Karya.

Wach, Joachim. (1994). Ilmu Perbandingan Agama Inti dan Bentuk Pengalaman Keagamaan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Walgito , Bimo. (1990). Psikologi Sosial. Yogyakarta: Andi Offset.

Yahya, Abu Zakariya bin Syaraf An-Nawawi Ad-Dimasqi. (2007). Arba’in Nawawiyah. Surabaya: Pustaka Syabab.

Data Internet

https://www.nu.or.id/post/read/101079/riwayat-singkat-kh-abdullah-mubarok abahsepuh.

http://syaikhotin.blogspot.co.id/2017/10/makalah-akhlak-istiqomah-dan-tawadhu.html?m=1

https://nasional.kompas.com/read/2016/08/01/13363111/survei.wahid.foundation.indonesia.masih.rawan.intoleransi.dan.radikalisme?page=all

https://www.cnnindonesia.com/nasional/20191103183341-32-445250/lsi-intoleransi-di-era-jokowi-masih-tinggi




DOI: https://doi.org/10.38075/tp.v14i2.104

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Feriyanto

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.