PERAN PENGAWAS DALAM PENGEMBANGAN KEPROFESIAN BERKELANJUTAN BAGI GURU
Abstract
The supervisor’s role is quite essential to support developing teacher competencies, and also to improve their professionalism. In this article, the author formulates the problem: what is the role of supervisors in continuing professionalism development for teachers?. The purpose of this article is to describe strategies executed by supervisor on carrying out the academic task related to improving teacher’s pedagogical and professional competence. The results appertained to their role of improving teacher’s competence both pedagogically and professionally can be accomplished through academic supervision competencies. Other observable strategies are developing scientific publication, creating learning tools or teaching aids (innovative works); modifying practicum and self-development tools came under education and training, and KKG.
Keywords: Pedagogy; Professional; Scientific publication; Innovative works
Full Text:
PDFReferences
Afrizen. (2016). Peningkatan kinerja kepala sekolah dalam melaksanakan supervisi akademik melalui supervisi evaluasi. Jurnal Pendidikan Dan Kepangawasan, 3(2).
Barnawi, dan Mohammad Aripin. (2017). Meningkatkan Kinerja Pengawas sekolah. Jakarta: Ar-Ruz.
Fahmi, M. (2019). IMPLEMENTASI MONITORING KEPALA MADRASAH DALAM MENGOPTIMALISASI KINERJA GURU MADRASAH. An Nizom, (4), 40–48.
Handayani E. (2016). STUDI TENTANG KONTRIBUSI MUSYAWARAH GURU MATAPELAJARAN (MGMP) PKN PADA PENINGKATAN KUALITASKEGIATAN BELAJAR MENGAJAR BIDANG STUDI PKN DI SMANEGERI 2 SAMARINDA. PENDAS MAHAKAM:, 1, 2016.
Jelantik, Ketut. (2018). Mengenal Tugas Pokok dan Fungsi Pengawas Sekolah. Bali: Budi Utama.
Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan Direktorat Jenderal Guru Dan Tenaga Kependidikan. (2016). Pedoman Penilaian Kegiatan Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan Guna Mendukung Pengembangan Profesi Guru Pembelajar. Jakarta: Dirjen GTK Kemendikbud.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jenderal Guru Dan Tenaga Kependidikan. (2018). Modul Pelatihan Pengelolaan Tugas Pokok dan Kode Etik Pengawas Sekolah. Jakarta: Dirjen GTK Kemendikbud.
Mahmudi, A., Jepang, D., & Study, P. L. (2009). MENGEMBANGKAN KOMPETENSI GURU MELALUI. FPMIPA UNY, 84–89.
Peraturan Menteri Agama Republik Indonesia Nomor 2 Tahun 2012 Tentang Pengawas Madrasah Dan Pengawas Pendidikan Agama Islam Pada Sekolah.
Permenpan dan Peraturan Menteri Negara Pendayagunaan Aparatur Negara Dan Reformasi Birokrasi Nomor 16 Tahun 2009 Tentang Jabatan Fungsional Guru Dan Angka Kreditnya.
Prawira, Y. A. (2016). Kompetensi evaluasi pendidikan. Kemenag.Academia.Edu, (12).
Rizki, S. (2014). EFEK LESSON STUDY TERHADAP PENINGKATAN, 3(1), 17–27.
Sudjana, Nana. (2011). Buku Kerja Pengawas Sekolah. Jakarta: Kementerian Pendidikan Nasional.
Sugiono. (2012) Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Refika Aditama.
Tedjawati, J. M. (2011). Peningkatan Kompetensi Guru melalui Lesson Study: Kasus di Kabupaten Bantul. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 17(4), 480–489. https://doi.org/10.24832/jpnk.v17i4.43
Zuriah, N., Sunaryo, H., & Yusuf, N. (2016). IbM GURU DALAM PENGEMBANGAN BAHAN AJAR KREATIF INOVATIF BERBASIS POTENSI LOKAL Nurul Zuriah 1 , Hari Sunaryo 2 , Nurbani Yusuf 3, 13, 39–49.
DOI: https://doi.org/10.38075/tp.v14i1.82
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2020 Ika Berdiati