EFEKTIVITAS PENYUSUNAN BAHAN AJAR BERBASIS WEBSITE PADA PENGEMBANGAN KOMPETENSI WIDYAISWARA BERJENJANG

Saeful Nurdin

Abstract


The purpose of this study to determine the effectiveness of the preparation of web-based teaching materials exelearning as a new curriculum, with a quantitative descriptive method. Web-based authoring application program known as eXe (the elearning xhtml editor) is an open source program developed and easy to use by people who do not understand html programming language though, this application can be opened through the application android mobile phone or leptop with internet protocol (IP) address or IP address without bandwidth. The new curriculum is expected to enrich the creative and interactive classroom learning, the research results obtained average score of competence test 47.27, the effectiveness percentage of 54.54% with high category, 18.18% with high enough category, and 27.30% low category.

Key words : effectiveness, teaching material, exelearning


Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. (2009). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta : PT Rineka Cipta.

Abdurahmat (2003). Pengertian Tentang Efektifitas tersedia di https://literaturbook.blogspot.co.id/2014/12/pengertian-efektivitas-dan-landasan.html [diakses 5 Maret 2018].

Fernandez, A.M. dkk. (2012). exelearning 2.0.1 portabel (windows)-zip. Tersedia di http://exelearning.net/downloads/ [diakses 28 Nopember 2014].

Nurdin, S. (2017). Multimedia Berbasis Komputer untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif bagi Guru Madrasah. Tatar Pasundan: Jurnal Diklat Keagamaan , vol 24.

_________ (2012). Peran Sesi Chat Dan Forum Diskusi Sebagai Media Komunikasi Antara Peserta Dan Tutor Dalam Diklat Jarak Jauh Guru Fisika MA Tahun 2012.

Tatar Pasundan: Jurnal Diklat Keagamaan, vol 18, 72-78.

Prawiradilaga, D.S. (2012) Wawasan Teknologi Pendidikan.Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Peraturan Pemerintah nomor 11 tahun 2017 tentang Manajemen Pegawai Negeri Sipil.

PMA nomor 75 tahun 2015 tentang penyelenggaraan Pendidikan dan Pelatihan Pegawai pada Kementerian Agama. Perkalan Nomor 14 tahun 2017 tentang Pedoman Penyelenggaraan Pelatihan Widyaiswara Bejenjang.

Rae, L. (2005) Perencanaan Efektif. Jakarta : PT Bhuana Ilmu Populer

Riduwan. (2012) Belajar Mudah Penelitian untuk Guru-Karyawan dan Peneliti Pemula. Bandung: Cv Alfabeta.

Salak, A. M. (2016) Mata Diklat Perancangan Program Diklat. Modul Diklat Kewidyaiswaraan Berjenjang Tingkat Lanjut. Jakarta: LAN.

Sanjaya, W. (2012) Media Komunikasi Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Siagian, S. P. (2001) Manajemen Sumber Daya Manusia, Jakarta: Radar Jaya Offset.

Sihombing, R.U. (2010) E-Modul Interaktif Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Sistem Syaraf, Kemampuan Generik Sains dan Berpikir Kritis Mahasiswa. Tesis, Sekolah Pascasarjana, Universitas Pendidikan Indonesia.

Sugiyono. (2014) Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Kombinasi (Mixed Methode). Bandung: CV Alfabeta.




DOI: https://doi.org/10.38075/tp.v12i33.59

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Saeful Nurdin