IMPLEMENTASI PROGRAM SERTIFIKASI GURU DALAM UPAYA PENINGKATAN KINERJA PENDIDIK
Abstract
This study aims to describe and analyze the implementation of certification and post-certification teacher performance by using Terry's management theory (planning, organizing, mobilizing, and supervising, teacher certification, and teacher performance). The method used is descriptive qualitative method. Data collection techniques include in-depth interviews, observation, and documentation. To test the validity of the data by triangulation. The locus of research was conducted in Cianjur Regency. The data sources consist of the Ministry of Religion of Cianjur Regency, Supervisors, Heads of Madrasas, teachers, documents to certification related, and teacher performance. The implication is that the constraint factors are too strong compared to supporting factors and contribute to the sluggish and challenging attainment of certification requirements.
Keywords: implementation, teacher certification; and performanceFull Text:
PDFReferences
Abubakar, A. (2007). Model Prosedur Sertifikasi Guru. Jurnal Administrasi Pendidikan, 4(1).
Agustina, A., Fitria, H., & Fitriani, Y. (2021). Pengaruh Tunjangan Sertifikasi dan Motivasi Kerja Terhadap Profesionalisme Guru. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 7210–7221.
Dakhi, Y. (2016). Implementasi POAC terhadap kegiatan organisasi dalam mencapai tujuan tertentu. Warta Dharmawangsa, (50).
Darmoko, P. D., Srifariyati, S., & Muntoha, M. (2017). Dampak Tunjangan Sertifikasi Terhadap Kinerja Guru. Madaniyah, 7(1), 23–50.
Hamid, A. (2017). Guru profesional. Al-Falah: Jurnal Ilmiah Keislaman Dan Kemasyarakatan, 17(2), 274–285.
Haslina, M., Ahyani, N., & Ardiansyah, A. (2020). Pengaruh Tunjangan Sertifikasi dan Motivasi Berprestasi Terhadap Kinerja Guru. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 1802–1811.
Hazmi, N. (2019). Tugas Guru dalam Proses Pembelajaran. Journal of Education and Instruction (JOEAI), 2(1), 56–65.
Indriawati, P. (2013). Implementasi Kebijakan Tugas Guru Pembimbing Khusus pada Pendidikan Inklusif di SD Negeri se-Kecamatan Junrejo Batu. Jurnal Kebijakan Dan Pengembangan Pendidikan, 1(1).
Juknis Pendidikan Profesi Guru (PPG) Tahun 2021 Kementerian Agama Republik Indonesia.
Karo-Karo, S. D., & Walukow, A. F. (2013). Pengaruh pemberian tunjangan sertifikasi guru dan motivasi kerja terhadap kinerja guru MIPA SMA di Kabupaten Jayapura. Jurnal Pendidikan Indonesia, 1(2), 18–30.
Nurul, T. W. (2014). Prosedur Penyusunan Sertifikasi Guru Dinas Pendidikan di Kota Padang. UNIVERSITAS ANDALAS.
Peraturan Pemerintah Nomor 19 Tahun 2017 sebagai pengganti Peraturan Pemerintah Nomor 74 Tahun 2008 Tentang Guru
Prawira, Y. A. (2018). Guru Sebagai Pembangun Peradaban Bangsa Dalam. Kemenag.Academia.edu.
Prawira, Y. A. (2021). Menanti Kinerja Kepala Madrasah Sebagai Hasil Pelatihan Partisipatif. Fastabiq : Jurnal Studi Islam, 2(1), 1–13. http://doi.org/10.47281/fas.v2i1.23
Prawira, Y. A., & Nugraha, F. (2021). Peningkatan Kompetensi Pedagogik Guru Madrasah Melalui Pelatihan Partisipatif Secara Daring Berbasis Heuristik. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 7(2), 307. http://doi.org/10.37905/aksara.7.2.307-316.2021
Prihartini, Y., Buska, W., Hasnah, N., & Ds, M. R. (2019). Peran dan Tugas Guru dalam Melaksanakan 4 Fungsi Manajemen EMASLIM dalam Pembelajaran di Workshop. Islamika: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 19(2), 79–88.
Sonia, N. R. (2020). Implementasi Sistem Informasi Manajemen Pendidikan (Simdik) dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di Madrasah Aliyah Negeri 2 Ponorogo. Southeast Asian Journal of Islamic Education Management, 1(1), 94–104.
Sopian, A. (2016). Tugas, peran, dan fungsi guru dalam pendidikan. Raudhah Proud To Be Professionals: Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 1(1), 88–97.
Sugiono. (2005). Memahami penelitian kualitatif. Bandung: Alfabeta.
Umar, J. (2017). Evaluasi Pemberian Tunjangan Sertifikasi Guru dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru di SMP se-Kabupaten Pahuwato. Skripsi, 1(131413082).
Widinugroho, A., & Modouw, J. (2016). Efektifitas Pemberian Tunjangan Sertifikasi Guru Terhadap Kinerja Guru IPA dan Prestasi Belajar IPA Siswa SMP/MTs di Jayapura. Jurnal Ilmu Pendidikan Indonesia, 4(1), 1–15.
Sugiono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R &D. Bandung: Alfabeta.
Supardi. (2020). Kinerja Guru. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada
Syahza A dan Suarman S. (2013) “Strategi Pengembangan Daerah Tertinggal Dalam Upaya Percepatan Pembangunan Ekonomi Pedesaanâ€. Jurnal Ekonomi Pembangunan Volume 14 Nomor 1, Juni 2013, hlm. 126-139
Terry, George R. (2012). Prinsip-Prinsip Manajemen. Jakarta. Bumi Aksara
Undang Undang Nomor 14 Tahun 2005 Tetang Guru dan Dosen
DOI: https://doi.org/10.38075/tp.v16i2.299
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Apep Munajat; Heru Sujiarto; Hanafiah; Ahmad Khori

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.