PENGGUNAAN APLIKASI WHATSAPP DAN GOOGLE CLASSROOM PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA DI MASA PANDEMI COVID-19
Abstract
The purpose of this study was to describe (1) the process of mathematics learning using Whatsapp and Google classroom and (2) the constraints experienced by teachers and students regarding the use of these two applications in Mathematics learning. This research is a descriptive study with a qualitative approach. The data collection technique used is interviews, observation, and documentation. The research subjects were a mathematics teacher and two students. The results showed that (1) Mathematics learning process was running smoothly where Whatsapp was used for core learning activities and Google classroom was used to access material and practice questions; (2) The obstacles faced by teachers and students are more directed at the less stable internet network. In general, the use of Whatsapp and Google classroom in learning Mathematics runs quite well.
Â
Keywords: Learning; Mathematics; Application; Covid-19Full Text:
PDFReferences
Amalina, A. (2020). Pembelajaran Matematika Anak Usia Dini di Masa Pandemi COVID-19 Tahun 2020. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 538-548.
Annur, M. F., & Hermansyah, H. (2020). Analisis Kesulitan Mahasiswa Pendidikan Matematika dalam Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19. Paedagoria: Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Kependidikan, 11(2), 195-201.
Handayani, S. D., & Irawan, A. (2020). Pembelajaran matematika di masa pandemic covid-19 berdasarkan pendekatan matematika realistik. Jurnal Math Educator Nusantara: Wahana Publikasi Karya Tulis Ilmiah di Bidang Pendidikan Matematika, 6(2), 179-189.
Hasanah, R., & Khaulah, S. (2020). Efektivitas Pembelajaran Daring pada Mata Pelajaran Matematika Selama Pandemi Covid-19 di SMP Negeri 6 Samalanga. Asimetris: Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains, 1(2), 82-86.
Kencanawaty, G., Febriyanti, C., & Irawan, A. (2020). Tantangan dan Strategi Pembelajaran Matematika di Masa Adaptasi Kebiasaan Baru (AKB) Dampak dari Covid-19. Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika.
Kurniawati, M., Santanapurba, H., & Kusumawati, E. (2019). Penerapan Blended Learning Menggunakan Model Flipped Classroom berbantuan Google classroom dalam Pembelajaran Matematika SMP. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1).
Longa, A. E. (2021). Penggunaan Aplikasi Google classroom dalam Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika pada Siswa Kelas X IPS 3 SMA Negeri 1 Maumere. Journal on Teacher Education, 2(2), 49-57.
Menteri Pendidikan dan Kebudayaan RI. (2013). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 65 Tahun 2013 tentang Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Kemendikbud RI.
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. London, UK: Sage.
Muslik, A. (2019). Google classroom sebagai alternatif digitalisasi pembelajaran matematika di era revolusi industri 4.0. Andragogi: Jurnal Diklat Teknis Pendidikan dan Keagamaan, 7(2), 246-255.
Mustakim, M. (2020). Efektivitas pembelajaran daring menggunakan media online selama pandemi covid-19 pada mata pelajaran matematika. Al asma: Journal of Islamic Education, 2(1), 1-12.
Nurani, N., Uswatun, D., & Maula, L. (2020). Analisis Proses Pembelajaran Matematika Berbasis Daring Menggunakan Aplikasi Google classroom Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal PGSD, 6(1), 50-56. https://doi.org/10.32534/jps.v6i1.1151
Patimah, S. (2020). Analisis Aktivitas Pembelajaran Matematika Pada Materi Pecahan Campuran Berbasis Daring (Melalui Aplikasi Whatsapp) Di Masa Pandemi Covid-19 Pada Siswa Kelas 4 Sdn Pakujajar Cbm. JKPD (Jurnal Kajian Pendidikan Dasar), 5(2), 98-105.
Proborini, E., & Herawati, R. (2021). Penggunaan Google classroom Sebagai Media Pembelajaran Matematika. WACANA AKADEMIKA: Majalah Ilmiah Kependidikan, 5(1), 17-25.
Ramadhani, R., Rofiqul, U. M. A. M., Abdurrahman, A., & Syazali, M. (2019). The effect of flipped-problem based learning model integrated with LMS-google classroom for senior high school students. Journal for the Education of Gifted Young Scientists, 7(2), 137-158.
Sirri, E. L., & Lestari, P. (2020). Implementasi Edpuzzle Berbantuan Whatsapp Group Sebagai Alternatif Pembelajaran Daring Pada Era Pandemi. JPMI (Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia), 5(2), 67-72.
Yensy, N. A. (2020). Efektifitas Pembelajaran Statistika Matematika melalui Media Whatsapp Group Ditinjau dari Hasil Belajar Mahasiswa (Masa Pandemik Covid 19). Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 5(2), 65-74.
DOI: https://doi.org/10.38075/tp.v16i1.214
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Arsyil Waritsman, Dian Untari

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.