IMPLEMENTASI MODEL SIMULASI PADA PELATIHAN KEPALA MADRASAH
Abstract
This study aims to determine the effectiveness of simulation-based training model in terms of improving managerial competence among madrasah heads. The research was intended to the training participants on Substantive Technical Training to Strengthening Madrasah Heads since October 2019 - February 2020 with the cooperation of Bandung Religious Training Center, stakeholders and professional organization. Data collection techniques were conducted by tests (pre and post-test), questionnaire, observation, and structured interview. Data analysis is executed using qualitative approach. The results have shown that the training in the perspective of the process and results carried out effectively, with the average score 85 or competent. The aspect of training process resulted 89.9 or effective, and simulation-based training model application demonstrated score 90.2 which means also effective.
Keywords: Simulation Model; Madrasah Head Training; Managerial CompetenceFull Text:
PDFReferences
Creswell, J. W. (2014). Research Design_ Qualitative, Quantitative, and Mixed Method Approaches. Los Angeles: SAGE publications.
Depdiknas. Permendiknas Nomor 13 tahun 2007 (2007).
Echols, J. M., & Shadily, H. (2020). Kamus Inggris-Indonesia. Jakarta: Gramedia.
Hamdan. (2017). Kajian Tingkat Efektifitas Penerapan Metode Simulasi Bencana Gempa Bumi Terhadap Kesiapsiagaan Komunitas SMP Islam YPUI Banda Aceh. Jurnal Semdi Unaya. Universitas Abulyatama: Banda Aceh.
Prasetya, J. T., & Ahmadi, A. (2005). Strategi belajar mengajar. Bandung: CV.
Peraturan Menteri Agama (PMA) Nomor 58 tahun 2017 tentang Kepala Madrasah.
Peraturan Menteri Agama Nomor 75 Tahun 2015 tentang Penyelenggaraan Pendidikan dan Pelatihan Pegawai pada Kementerian Agama.
Peraturan Menteri Pendidikan Nasional No. 13 Tahun 2007 tentang Standar Kompetensi dan Kualifikasi Guru.
Priyono, Ady., S.Pd. (2014). Pengaruh Metode Simulasi dan Demonstrasi Terhadap Pemahaman Konsep Bencana Tanah Longsor (Studi Eksperimen Pada Peseta Didik Kelas X SMA Negeri 1 Sirampog. Jurnal Gea Volume 14 Nomor 2, Universitas Pendidikan Indonesia: Bandung.
Rachmawati, R. (2019). Pengawas sekolah/madrasah: pengembangan karir seorang pendidik. Tatar Pasundan : Jurnal Diklat Keagamaan, XIII, 84–92.
Rahmana, Arief., Mustofa Kamil dan Yaya Sukaya. (2016). Efektivitas Model Pelatihan berbasis Simulasi dalam Meningkatkan Kompetensi Manajemen Proyek Karyawan Industri Manufaktur. Prosiding IENACO 2016, Teknik Industri UMS.
Retnawati, Shinta Ayu., Laksi Widajanti dan Sri Achadi Nugrahaei, SA. (2014). Pengaruh Pelatihan dengan Metode Simulasi Terhadap Keberhasilan Penerapan Makan Beraneka Ragam oleh Kader Pendamping (Studi di Kecamatan Trawas Kabupaten Mojokerto). Jurnal Manajemen Kesehatan Indonesia Volume 02 No. 03 Universitas Diponegoro: Semarang.
Rivai Veitzhal. (2013). Manajemen Sumber Daya Manusia.
Sanjaya, Wina. (2015). Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran - Dr. Wina Sanjaya, M.Pd - Google Books. https://doi.org/9791486514, 9789791486514
Sedarmayanti. (2014). Manajemen Sumber Daya Manusia, Reformasi Birokrasi dan Manajemen Pegawai Negeri Sipil. Bandung. PT. Refika Aditama.
Sudjana, N. (2009). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Sinarbaru.
Sugiarto, Sri Sundari dan Lisa Mushariyanti. (2019). Efektifitas Metode Simulasi dan Feedback yang Konstruktif dalam Pelatihan Cardiopulmonary Respiratory untuk Meningkatkan Pengetahuan dan Keterampilan Mahasiswa. Jurnal Health of Studies, Vol. 3 No. 1. Universitas Muhammadiyah Yogyakarta: Yogyakarta.
Surat Keputusan Direktur Jenderal Pendidikan Islam Nomor 5851 Tahun 2018 tentang Petunjuk Teknis Pengangkatan Kepala Madrasah.
Surat Edaran Direktorat Jenderal Pendidikan Islam Nomor: B-3019/Dt.I.II/KP.02.3/09/2019 Tentang Bimbingan Teknis Penguatan Kompetensi Kepala Madrasah Pada Madrasah yang Diselenggarakan Oleh Masyarakat.
Syaiful Bahri Djamarah. (2006). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Rineka Cipta. Syaiful Bahri Djamarah Dan Aswan Zain. https://doi.org/10.1016/j.bbapap.2013.06.007
DOI: https://doi.org/10.38075/tp.v15i1.182
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Mohammad Fauzan; Durahman

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.