MOTIVASI AGAMA DALAM TRADISI ARISAN MASYARAKAT BETAWI

Ilim Abdul Halim

Abstract


Generally, local traditions in urban areas are regressed or extinct along with modernization or globalization processes. But the tradition that is still maintained by a group of people can be found in Kampung Ceger RW 18 Jakasetia Bekasi City. Arisan tradition in this village is motivated by religious factors, Islam. This research analyzes the perpetrators and the tradition values that are oriented on Islamic teachings and its role in Arisan tradition. The phenomenon of Arisan in Betawi community can be analyzed with the motivation theory of Max Weber. The results show the Arisan tradition has religious motivation. The religious motivation element is the Betawi’s existence who belongs to the group Raden and Kai (ordinary people) as perpetrators. Other observed elements are togetherness, reciprocity, watchful, and mutually beneficial. These values are in accordance with Islamic teachings, such as solidarity and righteousness. Thus, the values legitimize Arisan tradition in the Betawi community.

Key words: Motivation; Islam; Arisan; Betawi



Full Text:

PDF

References


Abdullah, A. F. A., & Indonesia, U. (2018). Ritual Agama Islam Di Indonesia dalam Bingkai Budaya 1, 1–11.

Abdullah, Taufik. (1996). Islam dan Masyarakat. Jakarta: LP3S.

Adimihardja, Kusnaka. (1999). Petani Merajut Tradisi Era Golbalisasi. Bandung: Humaniora Utama Press.

Astuti, U., A.V. S. Hubeis, F. Rohadjib, S.Riyanto. (2008) ‘Hubungan Karakteristik dan Aktivitas Komunikasi dengan Perilaku Masyarakat Perkampungan Budaya Betawi’, Jurnal Komunikasi Pembangunan, ISSN 1693-3699 Juli 2008, Vol. 06, No.2 (13-22).

Azra, Azyumardi. (1994). Jaringan Ulama Timur Tengah dan Kepulauan Nusantara abad XVII dan XVIII: Melacak Akar-akar Pembaharu Pemikiran Islam di Indonesia, Bandung: Mizan.

Berger, Peter L. (1973) The Sosial Reality of Religion: First Publishing As The Sacred Cannopy: Elements of A Sociological Theory of Religion. Harmondsworth: Penguin.

Banyuwangi, B. K. (n.d.). HILANGNYA BUDAYA “NGAJENI DALAN†KOMUNITAS JAWA DESA ALAS BULUH KABUPATEN BANYUWANGI Tutut Eka Sri Wahyuni 1 , Ismaul Fitroh 2 Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas PGRI Banyuwangi 1, (1). https://doi.org/10.31227/osf.io

Dialogi Jumat, Republika (Jakarta), 2 Juli 2010, 8.

Eric Hobsbawm and Terence Ranger (Editor). (1083). The Invention of Tradition. United Kingdom, Cambridge University Press.

Friedman, Jonathan. (2000). Cultural Identity and Global Process. London: SAGE Publications.

Fukuyama, Francis. (2002). The Great Disruption, Hakikat Manusia dan Rekonstruksi Tatanan Sosial Terjemahan Ruslani, cet. ke-2, Yogyakarta: Qalam.

Gellner, David N. (2011). Pendekatan Antropologis, dalam buku Peter Connolly, ed., Aneka Pendekatan Studi Agama, Terjemahan oleh Imam Khoiri, Yogyakarta: LkiS.

Kahmad, Dadang. (2000). Metode Penelitian Agama Perspektif Ilmu Perbandingan Agama, Bandung: Pustaka Setia.

Koentjaraningrat. (1987). Sejarah Teori Antropologi I, Jakarta: UI-Press.

Komersial, K. D. A. N. (n.d.). T JA W A : MASYARAKA JAW KONTEST AS, 205–225.

Kuntowijoyo (1998) Dari Kerukukan ke kerja sama, Dari Toleransi ke Koperasi, Andito (ed.), Atas Nama Agama – Wacana Agama dalam Dialog “Bebas Konflikâ€, Bandung:Pustaka Hidayah.

Malinowski, Bronislaw. (1964). The Functional Theory of Culture, dalam buku “Setangkai Bunga Sosiologiâ€, ed., Selo Soemardjan dan Soelaeman Soemardi. Jakarta: Lembaga Penerbit Fakultas Ekonomi UI.

Meyrizki, Selly Yurielda dan Nurmala K. Pandjaitan. (2011). ‘Representasi Sosial tentang Kota pada Komunitas Miskin di Perkotaan (Social Representasi of City in Rural Poor Communities)’, Solidity: Jurnal Transdisiplin Sosiologi, Komunikasi dan Ekologi Manusi Vol 5, No.2. 2011 (147-158).

Moechtar, M. S. (2012). Identifikasi Pola Permukiman Tradisional Kampung Budaya Betawi Setu Babakan , Kelurahan Srengseng Sawah , Kecamatan Jagakarsa , Kota Administrasi Jakarta Selatan , Provinsi DKI Jakarta, 1(2), 135–143.

Morris, Brian. (2006). Religion and Anthropology A Critical Introduction, Cambridge: Cambridge university press.

Peningkatan, D. A. N., & Keagamaan, T. (n.d.). TRADISI SASTRA PROPHETIK DAN PENINGKATAN TRADISI KEAGAMAAN Wildana Wargadinata, 38–52.

Rachmadhani, A. (2013). MASYARAKAT ADAT KEJAWEN, 31–42.

Rohimah, I. S. (2019). Analisa penyebab hilangnya tradisi Rarangkén (Studi Fenomenologi pada Masyarakat Kampung Cikantrieun Desa Wangunjaya).

Saidi, Ridwan. (1994). Orang Betawi dan Modernisasi Jakarta, Jakarta, LSIP.

Shahab, Alwi. (2006). Senja di Sunda Kelapa (Republika, Ahad, 21 Mei 2006).

Shahab, Alwi. (2006). Asal Usul Nama Tempat di Jakarta (Republika, Minggu, 27 Agustus 2006).

Shahab, Alwi. (2007). Penyebaran Islam di Betawi (Republika, Ahad 25 Nopember 2007)

Shahab, Alwi. (2009). Jatinegara Kaum: Kampung Para Bangsawan Banten, Republika, 5 Agustus 2009.

Sobary, Mohamad. (2003). Islam dan Pedagang Betawi, Mohammad Sobari (ed.), Fenomena Dukun dalam Budaya Kita, Jakarta: Pustaka Firdaus.

Sobary, Mohamad. (1995). Kesalehan dan Tingkah Laku Ekonomi, Terjemahan oleh Hartono Hadikusomo, Yogyakarta: Yayasan Bentang Budaya.

Weber, M. (1947). Max Weber: The theory of Social and Economic Organization, diterjemahkan oleh A.M Henderson dan Talcott Parsons. New York: Oxford University Press.




DOI: https://doi.org/10.38075/tp.v14i1.46

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Ilim Abdul Halim